Hosted by Putfile.com

Shoppingfixerad, USA-galen, Disneyfan, pengargirig och Los Angeles boende om ett år!

söndag, mars 26, 2006

SPA-DAG!

I går så var jag lite slarvig och det blev inget skrivande. Hade jätteskön spa-dag tillsammans med syrran och bästa kompisen. Det är lite tråkigt att det inte finns så mycket spännande spas här i Sverige. Och alla behandlingar är lite för likadana. I USA hittar de ju på massa konstiga men roliga saker. Vad sägs som en Champagne Facial eller Creme de La Mer Manicure, det skulle jag vilja testa.
Vi drog iallafall till Stockholm Day Spa som ligger högst upp inne på Åhlens City. Det var min första gång där och blev positivt överraskad. Stället var rent och fint inrett. Lite sådär modernt.

Vi kom dit 30 minuter innan våra behandlingar började, hämtade nycklar till våra skåp och sen slappnade vi av lite i deras spalobby. Inget speciellt precis, lite de vanliga. Men däremot var det något som jag fick en liten chock över. De tar betalt för sina badlakan och morgonrockar. De är ju bara för sjukt! Sånt ska ju ingå. I USA när jag har gått på spa har de alltid ingått i priset, plus tofflor, smink för att fixa sig efter ansiktsbehandling, shampoo och balsam, lätt mat etc.
Bara en till grej som så uppenbart påminner en om att man är i Sverige.

Jaja, sen kom Lisa som skulle göra min ansiktsbehandling och hämtade upp mig. Vi alla tre hade lite tråkigt nog beställt samma behandlingar. Klassisk ansiktsbehandling, 50 min,
Spa manicure, 50 min och Spa pedicure, 50 min.

Ansiktsbehandlingen var inte något speciellt. Det gamla vanliga, rengöring med peeling, porrengöring och sen lite massage och mask. De använder också ånga men jag brukar alltid hoppa över det steget, man blir så röd. Allting var skönt och gick som det skulle, porrengöring gjorde ju förstås lite ont, men som sagt "no pain no gain"!

Lite tips inför en ansiktsbehandling:
1. Skäms inte för hur ditt ansikte ser ut. De som jobbar med detta bryr sig inte om du har svår acne, stora pormaskar, mustach eller använt botox. Men om det är nåt med din hud som stör dig, säg det på en gång så kan de säkert hjälpa till.
2. Berätta om du vill ha en mer avslappnande eller en mer rengörande behandling. Inte så lätt att slappna av om nån håller på och klämmer varenda pormask du har. Blir också stor skillnad på hur du kommer se ut efteråt. Ska du ut på krogen samma kväll, hoppa över porrengöring och ånga. Huden behöver minst 24 timmar efter det för att lugna ner sig.
3. Om de försöker sälja några produkter till dig, var bestämd och säg bara nej tack! Eller skyll på att din kille/man skulle döda dig om du gjorde av med mer pengar.
4.Prata eller inte prata? Det är helt ok om man inte vill prata under sin behandling. Säg bara att du verkligen vill koppla av eller att du börjar bli lite trött. Annat tips är att när du ringer för att boka tiden, be att de skriver in det i din bokning.

Sen var det dags för lite manikyr och pedikyr. De flesta vet ju hur det går till så jag behöver väl inte förklara. I manikyren ingick paraffin mask. Man doppar då händerna i nåt som ser ut som flytande vax, har på sig det ett tag tills det stelnar och sen är dina händer otroligt mjuka och lena. Rekommenderas!

Lite tips inför mani och pedi:
1. Be om en slags nagelform och längd. "Round square" brukar bli snyggt och inga kattklor.
2. Om du inte kan välja färg, go natural! Då kan du alltid ändra dig sen. Ljusrosa, ljusbeige eller fransk manikyr. Själv valde jag rosa såklart.
3. På sommaren, glöm inte att ta med flip-flops. Nagellack tar ca 30 minuter att torka ordentligt.
4. Om du är nagelbitare finns det ingen bättre lösning än att gå på manikyr. Efter du ser dina naglar så fina plus att du har lagt ut så mycket pengar på dem, slutar du bita! Vet själv, var nagelbitare.

Hela dagen var iallfall väldigt rolig. Vi satt och tjattrade lång tid inne i bastun med hårinpackning i håret. Jättebra sätt att göra lite "female bonding"

Se blev det lite fettfri yoghurt glass inne i Gallerian. Om ni inte har testat den, gör det!

http://www.stockholmdayspa.se/spa/export/sites/spa/

1 Comments:

At 6:00 fm, Anonymous Anonym said...

Åh det låter jätte mysigt. Jag vill också på spa och få manikyr (-:

 

Skicka en kommentar

<< Home