Hosted by Putfile.com

Shoppingfixerad, USA-galen, Disneyfan, pengargirig och Los Angeles boende om ett år!

söndag, april 02, 2006

Nya Planer! Yay!

Gud, jag är sååå lycklig idag!

Idag har jag och min pojkvän ändrat våra college planer lite grann. Vi ska som sagt börja läsa våra två första år på Glendale College i Los Angeles. Men för att ta en examen måste man gå fyra år, och planerna var då att vi skulle byta till Hawaii Pacific University för de två sista åren.
De enda programmet på Glendale och HPU som intresserade mig var Hotel/Restaurant Management, som att jag gillar att resa och det går att jobba över allt med en sån "degree". Men det var absolut inte mitt första val,men vad ska man göra när det inte finns nåt annat?
Tyvärr började jag läsa detta ämne lite grann på komvux och tyckte det var mycket tråkigt.

Så för några dagar sen så fick jag reda på att man på Glendale kunde läsa en "transfer degree" de två första åren och sen byta till vilken skola som helst. Då läser man bara "general education" ämnen som matte, biografi, historia etc. Sen på skolan man bytt till läser man de ämnena som hör till sin "major".
De var när jag fick reda på detta som jag blev så lycklig, för då kan jag läsa den "major" jag helst av allt i hela världen vill läsa! Fashion Merchandising! (Samma som Elle Woods i Legally Blonde läste i början av filmen.) Då du får lära dig allt för att driva en egen affär eller jobba som buyer för t.ex Chanel.
Vi har också nu bestämt oss vilken skola som vi ska byta till, Florida State University!
Det är ett riktigt stort college med 30,000 elever och massa såna där grejer man ser i amerikanska filmer som stort fotbollslag, cheerleaders och 30 sororities och fraternities. Sånt som jag själv alltid tyckt verkar så roligt!
Plus i kanten är ju att de varje termin delar ut praktikplatser på t.ex. Cosmopolitan i NY, Betsey Johnson och Macys. Och för min kille som vill spela fotboll, har de ett fotbollslag som varit med i Super Bowl. Plus att det ligger nära Disney World, årskort här kommer jag!
Enda negativa, de kostar $27,000 per år! Men det är inget som får ner mig från mitt lyckorus!

Här är när deras fotbollslag spelar match


Här modellar deras cheerleaders ut sig i Maxim


Och här är campuset

5 Comments:

At 6:54 fm, Anonymous Anonym said...

Wow! Det låter super! Älskar personer som vågar lite i livet och som inte bara mesar runt. Ska ni börja plugga till hösten?

 
At 9:25 fm, Blogger corinne148 & Daniel Lindell said...

Hej Cissi!

Ja visst är det super! Rekommenderar alla att göra detta, är inte så svårt som det låter.

Vi kommer inte börja först våren 2007. Så vi åker nån gång runt 22 januari. Längtar!

Take care
Corinne

 
At 9:13 fm, Anonymous Anonym said...

Hej! gud vad roligt! Åh, verkligen min dröm! Kommer du att fortsätta med bloggen i USA? Det skulle vara väldigt roligt att följa er där borta! Vet du var man kan få reda på info om Fashion Merchandising? Uppskattar all hjälp! Kram

 
At 9:20 fm, Blogger corinne148 & Daniel Lindell said...

Hej Stina!

Tycker också att det ska bli jätteroligt! Mycket pirrigt i magen!
Japp, jag kommer fortsätta skriva när vi är i usa, kommer ju finnas så mycker mer att skriva om.

Denna sida är en jättebra sida på engelska som förklarar allt om fashion merchandising:
http://www.collegeboard.com/csearch/majors_careers/profiles/majors/52.1902.html

Hoppas den hjälper. Du kan även söka efter olika college som har den majoren på samma sida.
Är du också intresserad av att läsa fashion i usa?

take care
Corinne

 
At 8:54 fm, Anonymous Anonym said...

oh gosh, jag vill också börja på florida state university när ja blir "stor".

 

Skicka en kommentar

<< Home