Hosted by Putfile.com

Shoppingfixerad, USA-galen, Disneyfan, pengargirig och Los Angeles boende om ett år!

tisdag, juni 13, 2006

Disney! Del 1

En annan stor sak som har hänt i mitt liv är att jag nu har lyckas övertalat hela min familj att följa med på en liten resa innan vi åker till LA. Man får nämligen åka in i USA 30 dagar innan skolan börjar och vi hade tänkt spendera två veckor av dem i Orlando, Florida. Yep, Disney World baby!
Disney för mig har alltid varit den mest magiska platsen i hela världen. Började min förälskning med denna park när jag var liten och vi åkte och hälsade på min moster i Florida varje år. Varje gång blev det ett underbart Disney besök, vilket bara gjorde mig mer "addicted". Men tyvärr flyttade min moster hem igen till Sverige (galen!) och som vi var en sån stor familj blev resorna mer mindre och mindre. 1997 var sista gången jag var där med hela gänget :-(
2004 däremot så tog jag, min pojkvän och min lille brorsa en egen liten tur dit. Kunde ju knappt förstå att min stackars pojkvän aldrig hade varit där, det är ju ett måste i varje barns liv (och vuxen). Själv har jag varit där 6 gånger, så han behövde iallafall få en resa dit (låter helt bortskämd, jag vet). Och underbart hade vi, han är nu också ett Disneyfreak!
Så i januari blir det av igen, hela gänget på 7 personer. Och jag är reseledaren som ska fixa allt (inte lite "pressure" inte). Och som vi är 7 pers behöver vi alla få ner kostnaden.
Mitt bästa tips till det är att fixa allt själv. Åk inte charter, de tar hemskt dyra priser. När jag åkte 2004 så sparade vi ca 10,000kr på att boka allt själva. Tänkte ge lite nyttiga tips för er andra som är sugna på en Disney resa. Detta blir del 1, kommer skriva mer om det sen.

1. Boka allt själv, separat.
Charter är paketresor där det billigaste flyget inte är valt plus att du betalar per person för hotell rummet. I USA så är priset per natt alltid för rummet, inte per person. Och man får oftast vara 4 i varje rum istället för två som det blir när du bokar charter. När vi åkte 2004 så var det billigaste vi hittade med charter 10,000kr per person för två veckor, för hotellet bara. Vi bokade själva och fick ner hotell kostnaden till 10,000kr för TRE personer i två veckor. Bättre deal, eller hur?

2.Flyg, där dyker din största kostnad upp.
Det är dyrt med reguljär flyg till usa men tänkt på att du som sagt ändå sparar in på hotellet senare. Vi åkte med KLM och Martinair. Rekommenderas för deras billiga pris. Ingen större bekvämlighet däremot på planet.

3. Hotell, boka det själv på nätet.
Vi bodde "off property" som man brukar kalla det när man inte bor på Disney hotell. Disney hotellen är alltid lite dyrare och ligger en bra bit bort från alla andra parkerna. Och som vi inte hyrde nån bil behövde vi bo centralt. International Drive blev perfekt. Seaworld, Universal Studios, shopping och mat bara en liten bit bort.
Vi hotell allt genom Expedia, en sajt som man verkligen kan lita på med pengar och kredit kort. Plus att de har ett stort utbud av hotell och bra rea priser. Vi bestämde oss för att bo på två olika hotell som att vi både ville bo lite lyxigt men samtidigt göra av med så lite pengar som möjligt.
Första hotellet (min favvo) var Hilton Grand Vacation Club Sea World.Perfekt för mig som gillar Paris. Detta var ett slags lägenhets hotell, tänkt för stora familjer som vill stanna länge. Vi bokade en två rumsvilla som kom med stort vardagsrum och kök, stort "master bedroom" och badrum, ett extra sovrum med egen toalett och en superhärlig balkong. Min personliga favorit var jacuzzin som vi hade i sovrummet. Perfekt efter en lång dag gående i parkerna. Resten av hotellet var lika underbart, jag har aldrig i hela mitt liv bott så fint som jag gjorde här! Vill flytta dit! Men som sagt, lyx kostar och därför bodde vi bara där en vecka. Vi betalde runt 1500kr per natt, för oss tre.



Andra hotellet blev Rodeway Inn. Inte jätte lyxigt precis men det var ett mycket rent standard rum med både micro och ett litet kylskåp. Det bästa med detta hotell, vi betalade bara $30 per natt. Massa pengar över till shopping!

4 Comments:

At 7:38 em, Blogger Mim said...

Bara jag vet vilken troja det ar sa ska jag se om jag kan fa tag pa den :) Nar ar det du flyttar hit nu igen?

Kram!

 
At 11:17 em, Blogger Mim said...

Lanken funkar inte :( Kan du beskriva den eller skicka lanken igen?

 
At 1:10 em, Anonymous Anonym said...

Åh, jag vill också till USA. Helst till Kalifornien. Gillar din blogg!

 
At 8:40 fm, Anonymous Anonym said...

Åh vad underbart Disney! Disney får alla att bete sig som små barn. Var också där i Florida för ett par år sedan. Man kände sig lagom töntig när man sprang runt och ville se och göra allt. Men de har verkligen lyckats, det är magiskt! en upplevelse man sent glömmer. Alla barn borde få vara med om den upplevelsen

 

Skicka en kommentar

<< Home